Planetary: Archaeology spatiotemporal

"It's a strange world. Let's keep it that way."
"Good morning, Doctor Dowling. From here, things will only get worse."
(Elijah Snow)
Ultima fermata per gli Archeologi dell'impossibile in un volume che raccoglie le storie conclusive di una delle migliori serie di fantascienza a fumetti degli ultimi anni .
Nel lontano 1998 cominciava un viaggio di quasi undici anni nel mondo della fantascienza a fumetti, e non solo, ad opera di Warren Ellis , uno degli autori più capaci in circolazione e probabilmente l'unico in grado di trascendere, in corso d'opera, le pur buone premesse. Planetary, la serie in questione, si conclude sul mercato americano solo nel 2009, dopo varie traversie e ben quattro premi Eisner, proprio col volume: Planetary: archeologia spaziotemporale , uscito in Italia alla fine del 2010.
Interrotta per quasi tre anni a causa delle scarse condizioni di salute dell'autore e condizionata dai molteplici impegni e dai tempi biblici del disegnatore John Cassaday , invece di perdere mordente la serie ha acquisito sempre maggiore profondità e spessore, rendendo ogni numero un'opera d'arte a se stante ed allo stesso tempo un tassello in una meravigliosa quanto ambiziosa structure. Planetary ages like good wine does not disappoint and even in the grand finale where you usually can easily fall or similar miniseries left open the dilemmas lasted from the first page, all the chickens come home to roost in the universe of Ellis with a detail and a taste for the detail that is unbelievable. Born as a comic book not related either directly to the superheroes, but the superhero genre in general, immediately Planetary broadens the basis for forfeiture, reinterpreting it with elegance, almost a century of great literature and storytelling. The pulp '20s Doc Savage and Tarzan is mixed with the typical nuclear deepest terrors of the Cold War, Sherlock Holmes, ships spaziali senzienti, alla teoria delle superstringhe, ai sistemi di stoccaggio dati spirituali e ad innumerevoli altri elementi più o meno conosciuti tipici dell'immaginario che dal '900 arriva ai giorni nostri. Fattori che striderebbero in contatto l'uno con l'altro si amalgamano perfettamente nell'opera di Ellis creando per il lettore curiosità ben oltre i confini del genere fumettistico ma non tralasciandone comunque i capisaldi ed i personaggi chiave. Abbiamo in effetti una rivisitazione dei Fantastici Quattro, di Superman, Lanterna Verde, Wonder Woman, di ognuna delle colonne portanti del fumetto di supereroi sia come personaggi ben definiti e funzionali alla storia sia, in alcuni casi, come esempi di archetipi narrativi. L'autore scozzese riesce a create a view where at least two or three different levels of narrative can meet but not to the detriment of each other but remain accessible in their uniqueness. It 's just science fiction that is used by Ellis as a period of time of this design as complex as a key element that can hold the threads of the discussion and act as a carrier to the narrative, making the complex organic and fluid, making this one of the Best of the decade.
In the final pages of Planetary we see the silent war between Snow and the four travelers suffer ' escalate and become open to a succession of moves that will put all the resources accumulated in the field da entrambe le parti per poco meno di un secolo. Elijah dovrà testare la fiducia dei suoi nuovi alleati o presunti tali, come Anna Hark e John Stone, ma soprattutto dovrà trovare il modo per vincere senza mettersi sullo stesso piano di chi vuol sconfiggere. Una serie di colpi di scena fulminanti sveleranno importanti particolari sul passato dei protagonisti e specialmente su qualcuno che apparirà come un fantasma dall'oltretomba per far capire ad Elijah Snow quale potrebbe essere il suo scopo nel grande disegno delle cose. Un "Finale" col doppio botto chiude la scena portando il lettore a pregare di avere qualche altra pagina di fumetto ma al contempo rendendolo felice che si sia chiuso in questo modo.
Splendide As always pencils in art nouveau style of Cassaday, painstakingly edited down to the smallest details, perfect for storytelling. Expressions, environments, chiaroscuro and composition of the boards seem to undermine the real catapult directly to viewers around the streets of the mysterious world created by Warren Ellis. John Cassaday is one of those few people who can put on paper the most amazing wonders calling them fully, but at the same time, leaving the reader's imagination room to participate in the process of creation. A note of credit must also go to the inker Laura Martin for the work done on the boards of manic Cassaday giving depth and realism to a work that already started with the highest standards.
Wasteland: the shadow of God
A century after the disaster that has overwhelmed our planet by making a plain, lined with dried poisoned oceans, a strange traveler moves among the last vestiges of civilization, bringing with them too many secrets and unlucky events.
For more than three decades, the post-apocalyptic science fiction genre has continued to attract attention the public and the authors giving rise to more or less memorable works in both the literary and cinematic comics. Films like Mad Max, the late '70s, manga and animated series as Hokuto no Ken, the mid-80s, or as the beautiful Nausicaa by Hayao Miyazaki and the Legend of Mother Sarah, not to mention Akira, born from the pen of Katsuhiro Otomo, they were able to go beyond the interest of enthusiasts and professionals to become cornerstones of the collective. It 'so hard, nowadays, able to add something new to the genre or even approach it without evoking an atmosphere of deja-vu a priori lethal for the success of any business operation.
The English writer Antony Johnston did not give up and in 2006 he debuted in America in a series that would attempt, at least in the author's statement, touching the typical issues would lead to new and unexpected developments. It 's so born Wasteland, published by Oni Press and brought to Italy by Renoir Comics has just presented at Lucca Comics, the second volume: Wasteland: the shadow of God . If the first volume of the series still was not entirely clear what the work would have to contain innovative or at least not too obvious, in this volume intentions Johnston began to reveal the shadow of a particular design, but still a bit too fuzzy and fleeting.
After the destruction of the town of Providence, a strange group of survivors led by the mysterious Michael, a foreigner with no memory but with the peculiar faculty, and Abi, the Sheriff of Providence seems to have something in common with the Michael , arrive exhausted and dying in New Begins, considered a great city and a bastion of civility and lethal than the wild lands that surround it. What could be the Promised Land turns out to be a trap no less dangerous than anyone around her, with several warring factions fra loro e guidata dall'insondabile e pazzo Marcus, il cieco ma sempre giovane fondatore di New Begins. Deciso a mantenere salda la sua presa sulla città ed a favorire lo sviluppo del culto della propria persona in contrapposizione a quello dei Solari, Marcus rivolgerà la propria attenzione in particolare su Michael ed Abi, legati a lui da trame misteriose, ed inconsapevoli catalizzatori per i terribili eventi che cominciano a profilarsi all'orizzonte.
La narrazione di Johnston non perde un colpo e si muove come una macchina ben oliata guidando il lettore in un mondo crudele ed ormai distrutto che si dibatte negli ultimi ansiti di vita prima della fine. Non ci sono lieti fine, non ci sono sconti sul destino ma solo la crudele volontà di ognuno di sopravvivere che spesso e volentieri calpesta anche la più piccola parvenza di dignità o di calore umano. Nulla di nuovo fino a qui e nulla di nuovo nella caratterizzazione dei personaggi principali come eroi riluttanti che si trovano invischiati in eventi più grandi di loro e che solo dopo errori e costosi sbagli si ritrovano volenti o nolenti a fare la cosa giusta. Vari destini misteriosi si intrecciano sullo sfondo della mitica città di A-Ree-Yass-I, una terra promessa da cui è partita la distruzione del nostro pianeta e che potrebbe contenere le chiavi per la sua salvezza. Un buono sfondo, una buona struttura, una scrittura ben calibrata ma ancora solo l'accenno di particolari che potrebbero traghettare la serie fuori represented by the swamp by his illustrious predecessors, while what was promised by the author in the opening in terms of innovation. Details of genetic experiments, for kids with strange powers, references to pre-cataclysm technology are indeed enough to tickle the reader's interest, but far from fully satisfy or impress, or to expect them to think of some development really exciting and unexpected from a plot that has predictability in one of its worst failings. Wasteland is still not sinking in the swamp of what has gone before, but if he keeps his head out then is holding out for a breath, waiting for a major effort by a good writer and features that can not and should not be content to sit on the mountain of material from which it can draw.
Excellent drawings Christopher Mitten and very appropriate for the series of black and white but a little too tied to an oriental style, typical of manga, which contributes even more to evoke the ghosts of narrative where you are and wants to deviate at all costs to achieve a perfect outcome of the work. Section nice, well-defined characters and discreet eye to detail are the basic elements that might characterize a great artist, perhaps a little too anonymous and not fully developed a personal style.
In ogni caso, ci troviamo davanti a una buona lettura, tappa obbligata per gli appassionati del genere post-apocalittico, ed interessante per coloro che cercano un punto di partenza verso una storia in grado di contenere le potenzialità, ancora non appieno sfruttate, per diventare memorabile.
0 comments:
Post a Comment